De Stichting

Naam: Stichting Merels Wereld

Statutaire zetel: Groningen
Datum akte van oprichting: 14-03-2016

Activiteit omschrijving uit KvK: Bekendheid creëren omtrent longkanker met de ROS 1 mutatie en het bijdragen aan het verhogen van de overlevingskansen en een betere kwaliteit van leven voor patiënten met longkanker met de ROS 1 mutatie.

Beloningsbeleid Stichting Merels Wereld
De stichting heeft tot op heden geen betaalde medewerkers in dienst. Naast een onkostenvergoeding voor de bestuurders, op basis van daadwerkelijk gemaakte kosten, worden alle uitgaven gemaakt ter verwezenlijking van het primaire doel. De bestuurders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden. De stichting is trots op dit feit en zal ook in de nabije toekomst trachten alle donaties zo effectief mogelijk te blijven benutten!

Missie
Door aandacht en geld te vragen voor onderzoek naar longkanker en de ROS1 translocatie in het bijzonder wil de stichting bijdragen aan het verhogen van de overlevingskansen en betere kwaliteit van leven voor patiënten met de ROS1 translocatie.

Doelstelling 2017

• Bekendheid via digitale media eind 2017 verdubbeld (Facebookpagina, eigen website, blogs en tv)
  • Bekendheid via geven van minimaal 4 presentaties (Hanzehogeschool Groningen, vrouwennetwerk etc.)
  • Deelname aan minimaal 2 evenementen om structurele inkomsten te generen voor onderzoek en aandacht te vragen voor de stichting.

Door

1. Onderzoeksproject (UMCG en HG) gefinancierd door Kwf?, met een promovendus, waarbij een parallel project loopt met het internationale project van ALCF. Aansluiting wordt gezocht met universiteitsziekenhuis in Keulen, de VS en waarschijnlijk ook Londen. (initiatieffase)
  2. Kenniscirculatie, – disseminatie en valorisatie dmv internationaal georiënteerde seminars. (initiatieffase)
  3. Project Merels Wereld wordt geadopteerd door School Life Science and Technology (LST) van de Hanzehogeschool (lopend).
  4. Op de site Merels Wereld komt ROS1 inhoudspagina, met daarop actuele, toegankelijke informatie over de ROS1 translocate (lopend).

ANBI
Stichting Merels wereld is door de Belastingdienst als ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) aangemerkt. U mag daarom uw giften, periodieke schenkingen en eenmalige schenkingen aan Stichting Merels Wereld als aftrekposten bij uw inkomstenbelasting aangeven. Stichting Merels Wereld hoeft zelf overigens geen belasting te betalen over giften, schenkingen en erfenissen; alles wat u ons schenkt komt dus ook daadwerkelijk bij Stichting Merels Wereld terecht.

Het bestuur

Namen van links naar rechts: Jan van der Ploeg, Redmer Bouwman, Merel Hennink, Hans van der Ploeg, Ewout Weeber

Op de website van de Belastingdienst kunt u meer informatie vinden over geven aan goede doelen en de fiscale voordelen voor u.

ANBI
Aftrekbare giften voor bedrijven
Giften aan algemeen nut beogende instellingen (ANBI’s) mag u van de winst aftrekken. Per jaar bedraagt de aftrek ten hoogste 50% van de winst, met een maximum van € 100,000. U moet de giften schriftelijk kunnen bewijzen. Kijk voor meer informatie op de website van de Belastingdienst. De regelgeving rondom giftenaftrek is complex. Vraag daarom altijd advies aan een belastingadviseur.