Achtjes maken en leven

11 maart 2019

Op de Facebookpagina van voetbalclub Drachtster Boys waar Hans (bestuurslid en partner van Merel) de hoofdcoach is, schreef Jerrie de Boer afgelopen weekend onderstaand indrukwekkend stukje. Dit naar aanleiding van de steun van de club aan onze stichting. We mochten een cheque van maar liefst € 600 in ontvangst nemen. Daarnaast speelt DB 4 de komende jaren met het logo van Merels Wereld op het shirt. Geweldig!

Je kunt rondlopen in het getal. Weet je of je komt of gaat? Merel weet het antwoord. Het getal acht is voor haar oneindig in positieve zin. Bewonderenswaardig, dat is het. Hoe lukt het haar om positief te blijven bij de constatering? Longkanker, een zeldzame soort.

Ze doet het. Met veel hulp en steun. Ze durft het op te zoeken. Dapper, ontzettend dapper. Als je haar spreekt lijkt het geen strijd. Natuurlijk wil ze gezond zijn. Ze doet daar alles aan wat in haar vermogen ligt. Veel sporten. Haar vermogen is groot, nauwelijks voor te stellen zo groot.

Deze ziekte kan verlammend werken. Dat is makkelijk voor te stellen. Merel en haar partner Hans hebben voor iets anders gekozen. Er een positieve draai aan geven. Hoe doe je dat in vredesnaam? Geld inzamelen voor onderzoek, zo begon het simpel. Een fietstocht organiseren. De administratieve werkelijkheid dwong haar om een Stichting, Merels Wereld, op te richten. En dat gaf veel extra’s.

Het ging vliegensvlug. Een notaris, reclamebureau, vrienden en familie hapten graag toe. Het geeft handen en voeten aan het idee om Merel te helpen. Ze zijn allemaal blij om dit te doen. Troostende woorden zijn fijn. Dit voelt beter, veel beter. Merel legt het uitgebreid uit. Het gaat over medici, het UMCG en de Hanzehogeschool in Groningen, de farmaceut die het medicijn verstrekt waardoor ze nog leeft. Want zo eenvoudig is het. Zo eenvoudig klinkt het. Het is natuurlijk veel ingewikkelder. Denk het je even in, misschien deed je dat al.

Merel zit in de bestuurskamer van Drachtster Boys. De bevlogenheid is aanstekelijk. Het vierde elftal hoorde haar verhaal. Ze besloten om geld in te zamelen. Ze deden meer. Hun wedstrijdshirts zijn bedrukt met het logo van de Stichting. Merel kreeg een shirt met rugnummer 8. De supporters vereniging van Drachtster Boys verdubbelde het bedrag.  € 600 het eindresultaat. Prachtig.

Een van de doelen van de Stichting is geld inzamelen voor onderzoek. Er is meer. Lotgenoten bereiken. Zorgen voor belangrijke informatie. Data delen. Onderzoek stimuleren. Er achter komen hoe het medicijn werkt en dat formeel aan te tonen. Oncologen informeren.

Er zijn veel goede doelen. Dit is er een om te koesteren. Je eigen onzekere situatie omdraaien naar iets positiefs. De brok in de keel nadat je met haar hebt gesproken blijft dagen lang hangen. Hoe trots mag je zijn als je dit doet? Heel trots. Merel vertelt ons een wreed en prachtig verhaal. Hoe ga je om met tegenslag? Op deze manier dus. Een inspiratiebron die zijn weerga niet kent.