Gepost op 15 maart 2019

Donaties Merels Wereld; waar gaat het geld naartoe?

Vandaag bestaat onze stichting precies drie jaar. In de afgelopen jaren is er al heel veel geld gedoneerd. Daar zijn we natuurlijk ontzettend blij mee. Iedereen die daaraan heeft bijgedragen (vanuit Nederland, België en de rest van de wereld) willen wij daarvoor heel hartelijk bedanken! Door jullie donaties komen we steeds een stapje dichterbij gericht onderzoek en de overige ambities die we hebben.

Terecht krijgen we wel eens de vraag wat er nu eigenlijk met alle donaties gebeurt en waar het geld specifiek naartoe gaat. De doelstelling van onze stichting is om geld en aandacht te vragen voor meer onderzoek naar de ROS1-translocatie. Bij de oprichting was er nauwelijks iets over bekend. Inmiddels gelukkig veel meer, mede door de (landelijke) bekendheid van Merel en de aandacht die gegenereerd is vanuit de stichting en de vele activiteiten van Merel zelf. Echter, het is best lastig om in de grote medische onderzoekswereld (met onderzoeksprojecten die al snel een miljoen euro kosten) onze eigen bescheiden stichtingsbijdragen goed in te vullen. Gelukkig zijn er een aantal zeer mooie en goede ontwikkelingen!

In oktober 2018 is er een celkweeklab geopend op de Hanzehogeschool. Een prachtige samenwerking van de Hanzehogeschool (werkgever van Merel) en haar behandelaars; het UMCG. Op dit moment lopen er diverse subsidieaanvragen vanuit de Hanzehogeschool en het UMCG om het celkweeklab ook voor een langere periode draaiende te houden. Maar voordat er überhaupt subsidies kunnen worden toegekend, moet er al wel iets opgestart zijn. Het is de bedoeling dat onze stichting via een financiële injectie bijdraagt aan de continuering van het onderzoeksproces, zodat dit geen vertraging oploopt. Hierover zijn momenteel gesprekken gaande met de Hanzehogeschool.

Daarnaast hebben wij als bestuur de ambitie uitgesproken om ook Europese samenwerking aan te gaan. Binnen Europa zijn veel meer laboratoria ingericht op onderzoek naar deze vorm van kanker. Als we deze labs kunnen laten samenwerken en verbinden, kan het resultaat 1 + 1 = 3 worden. Om die samenwerking goed op poten te krijgen en zorgvuldig dit proces te monitoren zullen ook gelden vanuit onze stichting noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld door het bundelen van krachten via nieuwe initiatieven, waardoor een sterkere, snellere en krachtigere samenwerking ontstaat.

Verder is het onze ambitie om onze website nog meer als vraagbaak en infoportaal in te gaan richten. Om zo een ingangs- en kennisportaal voor patiënten, lotgenoten en familie/vrienden (met specifieke informatie over de ROS1 translocatie) te worden. Kortom; er is nog genoeg te doen en alle donaties blijven welkom en noodzakelijk. Mocht je ook op een andere manier onze stichting willen of kunnen helpen, neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Bestuur stichting Merels Wereld