Achtergrondinfo en partners

Stichting Merels Wereld

De stichting Merels Wereld wilt voor en door ROS1-ders bekendheid creëren omtrent longkanker met de ROS 1 mutatie en wilt bijdragen aan het verhogen van de overlevingskansen en een betere kwaliteit van leven voor patiënten met longkanker met de ROS 1 mutatie. Zie https://www.stichtingmerelswereld.nl/de-stichting/ voor meer informative.

OncoLifeS
Dit onderzoek wordt gerealiseerd door het project OncoLifeS in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). OncoLifeS is een ‘databiobank’ waarin gegevens en lichaamsmateriaal (zoals bloed, urine, speeksel, ontlasting, beenmerg, buikvocht, borstvocht en tumorweefsel) wordt opgeslagen van mensen met de diagnose kanker of met een verhoogd risico op kanker . Met deze data en materialen kunnen onderzoekers van het UMCG beter onderzoek doen naar het voorkomen en behandelen van kanker. Zie de OncoLifeS geïnformeerde toestemmingsbrief voor meer informatieover het OncoLifeS-project.

De onderzoekers in Groningen

Dr. A. van der Wekken werkt als longarts in het UMCG en behandelt mensen met longkanker met specifieke mutaties, waaronder ROS1. Drs. F. Zwierenga werkt als arts-onderzoeker aan haar proefschrift over resistentiemechanismen bij mensen met longkanker, onder andere het resistentiemechanisme in ROS1 longkanker. Samen werken ze in het UMCG in een multidisciplinair team dat bestaat uit pathologen, longartsen, labanalisten en andere onderzoekers. Aarzel niet om vragen te stellen voor meer informatie.

Wie
Hoe