Energiegevers

28 april 2016

logo

Op 13 april was, zoals Gien al zo mooi verwoordde, de geboorte van mijn derde kind. Haar kind is ook op 13 april jarig, dus een dubbel feestje. De prachtig vormgegeven website  ging online, als onderdeel van een campagne om de stichting Merels Wereld te promoten. Tja, mijn 3e kind: gelijk volwassen, ontstaan uit door mij gevoelde pure noodzaak, maar gelukkig net als mijn 2 andere kinderen veel geluksmomenten brengend.
Naast de site was er ook een prachtig  animatiefilmpje gemaakt. Al meer dan 9000 keer is het filmpje bekeken.  Eerlijk gezegd vond en vind ik het heel erg spannend om op deze manier mijn hoofd boven het maaiveld uit te steken en is het elke keer toch ook wel vrij confronterend om foto’s van jezelf voorbij te zien komen. Je zou maar jarenlang elke dag op social media voorbij komen…. Maar bovenal ben ik trots. Trots op iedereen die zich belangeloos inzet voor mijn missie en trots op alle mooie reacties en steunbetuigingen. Naast taart weet ik echt niet hoe ik iedereen persoonlijk kan bedanken, maar ik zou alleen in superlatieven kunnen spreken. Hoe vaak heb ik de afgelopen weken gezegd: het is dat de aanleiding zwaar k* is, maar wat gebeuren er toch mooie dingen!

De Winsumer Wierdentocht, onze eerste optreden, wordt verreden op 30 april. Midden in de meivakantie. Veel familie, vrienden, en bekenden zijn er om die reden helaas niet, zodat ze ons niet aan kunnen moedigen. Jammer!!  Gelukkig zal RTV Noord een reportage maken en mag ik samen met mijn arts op 2 mei om 18.00 uur in de studio verschijnen om te praten over longkanker, onderzoek en de stichting (of in omgekeerde volgorde, daar moeten we het nog over hebben).

Als laatste wapenfeit heb ik een gastblog mogen schrijven voor sofemme. Een prachtig vormgegeven site voor vrouwen, waar allemaal mooi geschreven blogs op staan. Daar mag ik zomaar tussen staan. Vervuld met trots, maar ook bewust van mijn eigen kwaliteiten en tekortkomingen heb ik op zijn Merels een overview gegeven van mijn ziekteproces.

Vandaag heeft Anne Marie een spannende, maar belangrijke dag en levensmissiedeze mag ik samen met haar beleven. Zo enorm trots op mijn Sister met het in vervulling laten gaan van haar missie. Vastberaden en doelgericht neemt zij dapper het voortouw. Zo TROTS!
Vorig jaar maart spraken we over onze wensen/missie die we hadden nu we beiden longkanker hadden. We wilden wat doen en voelden ons als jonge honden die aangelijnd het open veld zagen. Zo ongeduldig! We zijn beiden zeer voortvarend bezig met het vervullen van onze eigen missie en we grappen al naar elkaar toe dat we straks alle activiteiten op ons to do lijstje af kunnen strepen. Bizar wat het afgelopen anderhalf  jaar ons heeft gebracht!

Na 2 mei wordt het even tijd voor mezelf. Het weer rustig kunnen voorbereiden op mijn derde infuus. De lymfeklieren slinken goed, maar sinds de kuren ben ik benauwd en kortademig. Omdat ik ’s nachts zelfs wakker werd van de benauwdheid en het sporten moeilijk ging heb ik afgelopen dinsdag de knoop doorgehakt en het ziekenhuis gebeld. Ik kon dezelfde middag komen voor een longfoto en een gesprek met de arts. Na het onderzoek kwam eruit dat astma de oorzaak is. En ja, je kunt ook nog ‘gewoon’ astma ontwikkelen naast je longkanker! Vroeger kreeg ik al pufjes tegen mijn allergie. It is back! Nu maar hopen dat de pufjes hun werk gaan doen en ik toch redelijk ontspannen de Winsumer Wierdentocht kan uitrijden. Ik loop nu te hijgen als een karrepaard bij elke vorm van inspanning. Er zal door mij dus niet veel gepraat worden tijdens het fietsen, dus rustig wordt het wel.

Kortom, we zitten momenteel in een sneltrein met gezin, chemo’s, werk, sport, media aandacht, vergaderingen, schrijfactiviteiten en gezondheidsissues. Tezamen met  alle reacties kan ik zeggen dat, behalve de astma, het alleen maar energie heeft opgeleverd. Wat de terugslag zal zijn, of die er komt en hoe het eruit zal zien, dat zullen we volgende week weten.