Haren-Haren 2017

10 juli 2017

Haren-Haren d.d. 2 juli 2017. In deze editie van de wielertoertocht Haren-Haren heeft de Stichting Merels Wereld met een groep van 36 deelnemers meegedaan. Weken van voorbereiding gingen hieraan vooraf. Het idee was ontstaan om met een groep wielrenners, allemaal in een uniek Merels Wereld wielershirt, mee te doen om meer bekendheid te geven aan het doel en de missie van onze Stichting.

Tijdens de voorbereidingen zijn er contacten met de organisatie van Haren-Haren gelegd om te kijken welke mogelijkheden er waren om met zo’n grote groep te mogen deelnemen. Ook dienden er sponsoren geworven te worden om de wielershirts mogelijk te maken. En natuurlijk het allerbelangrijkste: mogelijke deelnemers benaderen. Dit gebeurde vooral via de Social Media kanalen Twitter en Facebook en via ieders persoonlijke netwerk.

Uiteindelijk melden er zich op zondagochtend 2 juli tussen 08.15 en 08.30 uur 36 fanatieke wielrenners. Door omstandigheden moesten 2 deelnemers verstek laten gaan. Veel deelnemers kenden elkaar niet vooraf.

Na een korte toelichting over de wijze waarop de tocht in zijn werk zou gaan stonden om 09.00 uur alle deelnemers klaar, om namens Stichting Merels Wereld hun benen te laten spreken.

Nadat alle deelnemers aan de toertocht waren vertrokken was als laatste de groep van Merels Wereld aan de beurt. Onder motorbegeleiding zette de groep zich in beweging met als bedoeling om de eerste 5 kilometer gezamenlijk te rijden. Hierna zou iedereen zijn eigen rit mogen rijden. Men had de keuze tussen 100 of 160 km en ieder moest dit in zijn eigen tempo kunnen rijden, vond het bestuur.

Via een prachtige  route, omgeven door groen en bos, kwam bijna de gehele groep gezamenlijk aan op de eerste pleisterplaats Borger. Na wat gegeten en gedronken te hebben ging de groep weer verder. Bij Exloo was het splitsingspunt; afbuigen naar Haren Duitsland  voor de 160 km of in een boog terug naar Borger en Haren Groningen. Er vormden zich kleine groepjes die elkaar qua tempo  in evenwicht hielden.

Zowel in Haren (D) als in Borger was het mogelijk om nog wat te eten en te drinken alvorens de laatste kilometers richting de finish af te leggen. Een straffe tegenwind maakte voor velen deze laatste kilometers toch wel zwaar. De eerste deelnemers die met het prachtige shirt van Merels Wereld droegen, kwamen al om ongeveer 12.35 uur binnen! In de speciaal door de organisatie toegewezen tent kon men onder het genot van een drankje en live muziek nog even de rit evalueren en nog even bijkletsen. De laatste deelnemers kwamen om 16.30 binnen. Alle deelnemers werden bij de finish voorzien van een medaille.

Als bestuur kijken we terug op een zeer geslaagde dag! Mensen die elkaar niet kenden hebben zomaar samen een mooie tocht gereden. En met onze prachtige shirts waren we zeer goed zichtbaar en werden we als groep ‘gezien’. Een lange sliert fietsers in hetzelfde shirt was een prachtig gezicht. Het doel om de Stichting en haar missie onder de aandacht te brengen en om geld binnen te halen voor onderzoek is dan in onze ogen zeer geslaagd. Dit mede dankzij de gulle bijdragen van sponsoren, de inzet van de deelnemers en de medewerking van de organisatie van deze toertocht.

De sponsoren die ons shirt sierden zijn; Delftechniek, Flanderijn Incasso, CSA, Arteria Kunstbureau, JvdP Procurement Consultancy en Respect Inkoopconsultancy.