Gepost op 7 maart 2021

Singapore in Drenthe (blog Renee)

Op zoek naar de sleutel

Het regende pijpenstelen. Bepakt en bezakt stonden we onder een afdakje te schuilen. De sleutel van het boshuisje zat in het sleutelkastje. Maar waar was dat sleutelkastje dan?

De hondenneuzen in ons gezelschap roken alles behalve dat kastje. Sporen van eekhoorns, vogelvoer en andere bosgeuren zorgden bij grote Pip en kleine Pip voor andere prioriteiten.

De telefonische hulplijn was niet beschikbaar. Dan maar even naar de buren, die ons gelukkig op het goede spoor zetten.

Binnen.

In september 2019 waren Gineke, Merel en ik op het WCLC in Barcelona. Wereldwijde kennis en kennissen opdoen. We beloofden elkaar dat in 2020 weer samen te doen. Op naar Singapore in augustus! Maar tot ons verdriet maakte Gineke een andere reis, zij stierf in mei 2020 aan de gevolgen van haar ziekte. En de pandemie hield ons in Nederland.

WCLC 2020 Singapore werd een virtueel congres in januari 2021. En met de drang om te reizen bedachten we dat we toch samen zouden gaan, in een boshuisje in Drenthe.

Zo geschiedde.

Op 29 januari begon een intensief gezellig weekend. We praatten veel: over het leven, over begraven, over familie. De dagen hingen aan elkaar van eten, slapen, inloggen, luisteren en lezen. En wandelen met de viervoeters, om de tweevoeters hun dagelijkse 10.000 stappen te kunnen laten aantikken.

Er was uiteraard een hoop ‘medical stuff’.

Je verdiepen in de toekomst van de longkankerzorg en als patiënt de wetenschap afstruinen, helpt ons om je lot te kunnen aanvaarden en hoopvol te blijven. Merel mailde af en toe wat interessante dingen door aan haar arts. Ook zaken die hij nog niet gelezen had, of die hij nog niet wist. Zo dragen patiënten bij aan de kennis van hun dokters. En die kennis hebben we hard nodig om onze ziekte te lijf te gaan.

Doelgerichte therapie houdt ons in leven. De pillen werken als sleutels in een sleutelgat. Als de sleutel past, stopt het de kankergroei. Onze tumoren zijn echter verdomd vernuftig: hun expansiedrift zorgt ervoor dat ze het sleutelgat op detail aanpassen, zodat de sleutel niet meer past.

In barre omstandigheden vonden we de sleutel van ons huisje. Wij zoeken ook alle sleutels die nodig zijn om te blijven leven. Alle tips zijn welkom.

5 reacties op “Singapore in Drenthe (blog Renee)”

1. Tity Hommes schreef:

Ik hoop dat de gouden sleutel gauw wordt gevonden

2. Monique van Gelder schreef:

Mooi geschreven René. Inderdaad de juiste sleutelcombinatie is wat ons op de been houdt !

3. kathleen mcclean schreef:

All my love, sweetheart. I am always at your side.❤

4. Josephine schreef:

Een mooi, warm verslag.
    Laten we hopen dat we allemaal de juiste sleutel vinden. En in geval van nood een verlossende slotenmaker.

5. Tony Kok schreef:

Mooi verhaal Renée. Gineke zou trots op jullie zijn geweest. En had er ook graag bij geweest, maar het is anders gelopen. Groeten, Tony